‘Leerling-monteurs zijn écht een toevoeging’

22 maart 2021

Terug

Veel leerling-monteurs (BBL) maken hun eerste ‘installatiemeters’ bij Morrenhof-Jansen installatiebedrijven. En daar zijn wij heel blij mee! Onze leerling-monteurs werken vier dagen in de week en gaan een dag in de week naar school. We gaan in gesprek met Bjorn Schuurman en Jan Torn, een ‘duo’ binnen Morrenhof-Jansen. Beide vertellen vanuit hun eigen ervaringen over het leren, werken en het leermeesterschap.

Een stukje waardering naar jezelf als leermeester
Jan: “Ik vind het heel leuk om ons vak aan anderen te leren. Het is mooi om te zien hoe leerlingen zoals Bjorn steeds zelfstandiger worden. Wanneer een leerling begint aan het zijn opleiding dan is een kabelgoot monteren lastig, maar later hoef je ze niets meer uit te leggen. Ik vind het dan ook heel gaaf om te zien wanneer een leerling het onder controle heeft. Een stukje waardering, ook naar jezelf als leermeester.”

Jan vertelt verder: “Ik ervaar leerling-monteurs ook echt als een toevoeging. Ik ben blij met ze. Je wordt echt elkaars maatje. En als je ervoor open staat heb je altijd twee handen extra. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om anderen ons mooie vak te leren.”

De sfeer is heel goed, ik kan bij iedereen terecht voor vragen

Bjorn: “Ik ga naar het Deltion in Zwolle. Mijn ervaring is dat je in de praktijk veel meer leert dan op school. Dat is ook zo fijn aan een BBL-opleiding. Je werkt 4 dagen op de bouw en gaat 1 dag in de week naar school. Hiervoor heb ik bij twee kleinere installatiebedrijven gewerkt en dat is echt anders. Ik leer veel bij Morrenhof-Jansen. Naast mijn leermeester werk ik ook met veel andere vakkundige collega’s samen. Daar leer ik ook veel van en ik kan altijd bij hen terecht als ik vragen heb. Dat is heel fijn.

Bjorn vult aan: “De sfeer is ook heel goed bij Morrenhof-Jansen. Je voelt je echt welkom. Op de bouw spelen we tussen de middag vaak een kaartspel. Dat is gezelliger dan op je telefoon kijken. Zo leer je de collega’s ook beter kennen.”

Samen het probleem analyseren en een oplossing bedenken

Jan: “Zelfstandigheid, dat vind ik belangrijk om leerling-monteur mee te geven. Ik wil ze leren om zelfstandig te kunnen werken. Dat ze zelf keuzes durven te maken. En soms is dat een foute keuze, maar leren om het op te lossen is zeker net zo belangrijk. Hierbij moeten ze rustig blijven en niet in paniek raken. Daarnaast laat ik mijn leerlingen zien dat ik het ook niet altijd weet. Dan creëren we een ‘plaats delict’, zoals ik dat noem. Dan gaan we samen het probleem analyseren en een oplossing bedenken. Dan werken we onze ideeën uit en vaak pakt het eigenlijk altijd goed uit,” zegt hij lachend.

Zelfstandig monteur, dat is mijn doel

Bjorn: “Ik hoop een volledig zelfstandig monteur te worden. En ik hoop straks ook een leermeester te zijn voor leerling-monteurs. Ik heb niet de behoefte om mij nog verder te specialiseren in bijzondere technieken. Ik wil gewoon lekker aan het werk als zelfstandig monteur.”

De Morrenhof-Jansen app

Elke dag op de hoogte van de uit te voeren werkzaamheden!

morrenhof-jansen-app