18 februari 2025
Een van onze vaste rubrieken, is de week van. We geven collega’s en toekomstige medewerkers graag een kijkje in wat we allemaal doen. Zo zijn we op de hoogte van elkaar en hebben we een compleet beeld bij wat iedereen doet. In dit verhaal lees je de week van Martin Hulsbeek, operationeel directeur.
Mijn wekker gaat meestal om 5:30 uur. Dan sta ik op, laat onze hond uit en maak mijn eten voor die dag. Ik woon in Lichtenvoorde dus afhankelijk van welke vestiging ik als eerste bezoek ben ik tussen de 30 minuten (Enschede) en 1 uur en 20 minuten onderweg.
Mijn dag begint in Vriezenveen waar ik de korte vergadering (dagstart van 5 á 10 minuten) van de serviceplanners bijwoon. Ze beginnen de dag met een kort overleg waarin wordt besproken wat er die dag gebeuren moet. Af en toe ben ik bij dit soort overleggen aanwezig zodat ik weet wat er besproken wordt en wat speelt.
Daarna heb ik een afspraak met Jeroen Knol waarin we bespreken hoe het gaat op de vestiging Vriezenveen. Zijn er knelpunten, hoe loopt het op de projecten, moeten we ergens bijsturen? Daarnaast geeft Jeroen sinds een half jaar leiding aan de serviceafdeling en ook die afdeling wordt besproken.
Inmiddels is het 9:00 uur en vertrek ik richting Dalfsen waar ik een bespreking heb met de directeur van de DutchTechZone waarin we onderzoeken hoe wij kunnen samenwerken met scholen in de regio met betrekking tot ons eigen opleidingscentrum die opgestart wordt. Daarnaast worden de mogelijke subsidies voor ons opleidingscentrum besproken.
Om 11 uur heb ik samen met de telefonistes en Danny van Grootel een evaluatie van de telefonie. De werkwijze van de telefonie is gewijzigd en daarnaast hebben we in het voorjaar van 2023 een nieuw telefoonsysteem (Xelion) in gebruik genomen. We willen graag weten waar de telefonistes tegenaan lopen, wat gaat goed en wat juist niet. Wat zien ze graag anders. Aan de hand van de evaluatie kunnen we bijsturen waar nodig.
Om 12:30 uur eet ik in de kantine een broodje met de collega’s in Dalfsen.
Om 13:00 neem ik even wat tijd voor het verwerken van mijn mail en het plegen van een aantal telefoontjes.
Ik heb om 14:00 uur een afspraak met Stephan Lamers. Net als met Jeroen Knol bespreek ik met Stephan hoe het gaat op zijn vestiging, in dit geval Dalfsen.
Na het gesprek met Stephan stap ik in de auto richting Gramsbergen waar ik om 16:00 uur een afspraak heb met de storingsmonteurs van Otterman Techniek. Hier bespreken we een aantal zaken rondom de storingsdienst van Otterman samen met Herman Hofsink (projectleider van de serviceafdeling) en Gerwin Bouwhuis.
Na deze bespreking rij ik naar huis.
Ik begin mijn dag met een operationeel overleg met de vestigingsleiders, administratieafdeling en de HR-afdeling. Ik mag het overleg leiden en vaak sluit de rest van de directie aan. Dit overleg hebben we om de 2 weken. Hierin worden actuele onderwerpen besproken die te maken hebben met de dagelijkse gang van zaken binnen ons bedrijf. Denk aan de financiën, personeelszaken, KAM (kwaliteit, ARBO en milieu), Prefab en er is aandacht voor zaken die spelen op de vestigingen zoals de planning, tekenwerk, offerteaanvragen, enzovoorts.
Na dit overleg hebben we een MT-overleg (management team) met een aantal vestigingsleiders waar we strategische onderwerpen voor de lange termijn bespreken.
De overleggen nemen vaak een paar uur van de morgen in beslag waardoor ik voor de middagpauze nog wat tijd krijg om mijn email te bekijken, eventueel wat mensen te bellen en mijn administratie te doen.
Na de middagpauze ga ik naar onze vestiging in IJsselmuiden waar ik een afspraak heb met de mannen van Fien en Tennekes. Hier bespreken we hoe het gaat op de vestiging in IJsselmuiden.
Na deze bespreking ga ik terug naar Dalfsen om een gesprek te voeren met een monteur en Stephan Lamers. De monteur heeft een paar ideeën om efficiënter te werken en wil deze graag met ons delen. Daar staan we natuurlijk altijd voor open!
Het is tijd om naar huis te gaan. Op dinsdagavond heb ik een vaste afspraak met mijn dochters. Sinds onze scheiding bijna 15 jaar geleden ga ik iedere dinsdagavond met mijn dochters eten. We eten dan bij mijn ouders in Hengelo maar het kan ook zijn dat we ergens in Hengelo of Enschede een hapje eten.
Mijn woensdag start normaal gesproken altijd in Gramsbergen waar ik een afspraak heb met Gerwin Bouwhuis om de zaken die spelen op de vestiging Gramsbergen (MJ en Otterman) te bespreken.
Op woensdag plan ik indien nodig ook werkzaamheden voor het Regionaal Techniek Centrum (RTC Installatietechniek) in Hardenberg waar ik voorzitter van ben. Het RTC is een opleidingscentrum met vestigingen in Hardenberg en Nieuwleusen waar in samenwerking met regionale installatiebedrijven leerlingen worden opgeleid voor elektro- en /of installatiemonteur op niveau 2 en 3. Een combinatie van werken en leren. Het RTC werkt samen met het Alfa-college in Hardenberg en het Deltion College in Zwolle. Een aantal collega’s heeft hier de opleiding gevolgd of is hier nu mee bezig. Wij vinden het erg belangrijk, vandaar dat wij hier nauw bij betrokken zijn.
Na de middaggauze rij ik richting Hengelo waar ik een afspraak heb met onze projectleider Harm Stevens. Hij leidt daar de nieuwbouw van de Apollo Toren. Een woontoren met 52 koopwoningen waarvoor wij de technische installaties realiseren in opdracht van Ter Steege Bouw Vastgoed uit Rijssen. Ik vind het mooi om af en toe met een collega de bouw te bezoeken zodat we een indruk hebben waar men mee bezig is en tegenaan loopt. Ik ben dan ook gelijk in de gelegenheid om een werkplekinspectie uit te voeren.
Na het projectbezoek werk ik mijn mail en administratie bij.
De donderdag starten we altijd met een directieoverleg op het kantoor van Erdy. Ieder directielid is verantwoordelijk voor een deel van de bedrijfsvoering binnen ons familiebedrijf. Tijdens dit overleg worden alle onderdelen besproken en worden er besluiten genomen.
Na de middagpauze heb ik eerste een afspraak met Christine ter Avest van de HR-afdeling. We bespreken de actuele personeelszaken die spelen op de verschillende vestigingen die ik o.a. tijdens mijn gesprekken met de vestigingsleider te horen krijg.
Hierna rij ik richting Vriezenveen waar ik samen met Esther Buienhuis, Bram Koopman en Jeroen Knol de wensen en mogelijkheden van de serviceafdeling bespreek t.a.v. een nieuwe website. Onze huidige website is verouderd en is aan vernieuwing toe. We zijn o.a. aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om op onze website onderhoudscontracten af te sluiten en de klanten zelf online afspraken te laten verzetten. Dit scheelt weer telefoontjes en verstoring van de werkzaamheden van de serviceplanners.
Op vrijdag ga ik altijd eerst naar de vestiging in Enschede waar ik de gang van zaken met Patrick Vissers bespreek.
Om 10 uur drink ik een kop koffie met de collega’s in Enschede. Tussendoor werk ik mijn mail en administratie bij. Tegen de middag rij ik naar Dalfsen.
Mijn middag begint met een gesprek met een klant met een klacht, die komen ook voor binnen ons bedrijf. Het is belangrijk wat we deze klachten serieus nemen dus daar maken we tijd voor. Ook van klachten kunnen we leren. Na een goed gesprek verliet de klant tevreden het pand 😉
Eind van de middag heb ik samen met Rik Schuurman nog een gesprek met een sollicitant waarna het weekend voor de deur staat.
De Morrenhof-Jansen app